Nordomatic förvärvar i Danmark och stärker sina förmågor inom sjukhus- och läkemedelsindustrin

Grue & Hornstrup Consulting Engineers A/S, med huvudkontor i Holstebro, har förvärvats av Nordomatic A/S. Som en del av Nordomatic får Grue & Hornstrup tillgång till fler lösningar och resurser på den växande marknaden för smart buildings. Samtidigt som Nordomatic stärker sina kompetenser inom PLC och Scada för sjukhussektorn och läkemedelsindustrin.

Nordomatic, som är en av Nordens ledande aktörer inom Smart Buildings, har under de senaste två åren förvärvat inte mindre än sex företag till den danska delen av koncernen. Och nu följer det sjunde tilläggsförvärvet. Grue & Hornstrup omsätter c:a 35 MSEK och har väldigt god lönsamhet.
– Nordomatic har stark kompetens och fantastiska referenser inom Smart Buildings men det är ingen hemlighet att vi under de senaste åren har haft några utmaningar när det gäller att lösa ett par komplicerade PLC-projekt i Köpenhamn, säger Toke Juul, Executive Vice President Nordomatic Danmark och fortsätter:
– Här har Grue & Hornstrup varit en bra samarbetspartner för att komma i mål och genom dessa projekt fann vi att värdena som vi byggde våra företag på, var väldigt lika. Det blev därför en självklarhet att titta på hur detta samarbete kunde vidareutvecklas, säger Toke Juul.

– Som en del av Nordomatic-gruppen får Grue & Hornstrup muskler för ännu större uppgifter, inte bara i Danmark utan i hela Skandinavien. Vi kan, i större utsträckning, följa våra kunder närmare gränserna och hämta inspiration från hela den nordiska marknaden. Och även om vi är i framkant för många digitala lösningar så har vi nu tillgång till ett antal molnbaserade tjänster som till exempel Smart heating, säger Kjeld Kirkgaard, VD på Grue & Hornstrup, Consulting Engineers A / S.

Alla 20 anställda följer med till Nordomatic, som efter detta består av 160 anställda i Danmark. Grue och Hornstrups nuvarande ledningsgrupp kommer att fortsätta inom Nordomatic, där de kommer att bli en fristående affärsenhet enhet med kontor i Nupark i Holstebro. Totalt består nu Nordomatic koncernen av över 400 anställda och omsätter ca 880 MSEK.

Kontakt och ytterligare information:
Olov Schagerlund, VD Nordomaticolov.schagerlund@nordomatic.se +46 708  184 184
Toke Juul, VD Nordomatic Danmark, tj@nordomatic.dk +45 53 74 04 05