Nordomatic investerar i Altacogni AB

Som den ledande Building Management System-integratören i Skandinavien, tillkännagav Nordomatic idag en betydande minoritetsinvestering i Altacogni AB. Investeringen gör det möjligt för Nordomatic att få tillgång till en evig, världsomspännande licens- och utvecklingsresurs för en ledande Smart Buildings-plattform.

Altacogni är en högteknologisk start-up skapad av ett rutinerat utvecklingsteam med bas i Stockholm och med kunder över hela världen. Altacogni förvärvade nyligen en omfattande Internet of Things (”IoT”) mjukvaru- och hårdvaruplattform för smarta byggnader från Yanzi Networks. IoT-plattformen hanterar 100 000 000 datapunkter per dag och driver mer än 100 000 sensorer i USA, Europa och i Asien.

Altacognis molnbaserade tjänster och produkter är ledande när det gäller snabb implementering i befintliga byggnader, IT-säkerhet samt hjälper till att öka inomhusluftkvaliteten, optimera lokalutnyttjandet, förbättra produktiviteten och spara energi. Nordomatic och Altacogni ska arbeta för att ta molnbaserade och serviceorienterade Smart Buildings till nästa nivå.

”Det här är ett mycket spännande partnerskap och jag förväntar mig att riktigt coola saker kommer ut ur detta, som kommer att gynna våra kunder och positionera Nordomatic som den verkliga pionjären inom Smart Buildings. Plattformen, användarapplikationerna och utvecklingsteamet är absolut världsklass och jag ser fram emot att överraska marknaden med innovation på helt ny nivå under de kommande åren, säger Olov Schagerlund, VD för Nordomatic.

”Vi har lagt en tydlig ambition att ändra hur fastighetsägare driver sina byggnader och skapa nya upplevelser och värderingar för hyresgästerna. Proptech och Smart Buildings är vad vi brinner för, och vi driver de senaste tekniska framstegen till en stor marknad som nu börjar driva innovation och investeringar. Nordomatic är en stor partner som ger marknadsmöjligheter och operativ stabilitet och stöd, och tillsammans kommer vi att få en ledande position med verklig impact, säger Mattias Danielsson, VD för Altacogni.

Trill Impact, den nya majoritetsägaren av Nordomatic, ser investeringen som ett stort strategiskt åtagande att marknadsföra Nordomatic i sin ambition att vara en företrädare inom smarta byggnader och att lösa samhällsutmaningar.

”Trill Impact är mycket nöjda med att kunna stötta skapandet av detta partnerskap eftersom det är en strategisk del i den gemensamma visionen för Nordomatic som en stark ledare inom sin bransch och inom hållbarhet,” säger Samir Kamal, partner på Trill Impact.

För mer information vänligen kontakta:

Olov Schagerlund, VD Nordomatic, olov.schagerlund@nordomatic.se
Mattias Danielsson, VD Altacogni, mattias@altacogni.com