Smart styrning på Frölunda Torg

Med sina 79 st borrhål, 3 tak med solpaneler och sitt smarta styrsystem så ligger Frölunda Torg i spetsen gällande energi- och hållbarhetsfrågor.

När man år 2004 bytte styrsystemet på det stora köpcentret i Göteborg, Frölunda Torg, så började en spännande resa. Från att komma in som styrentreprenörer så har vi på Nordomatic fått vara med att utveckla detta köpcentrum med stort fokus på energieffektivisering och smartare styrning.

Innan sommaren så stod den nya geocentralen färdig vilket har lett till att man bland annat kunnat demontera tre stora kylmaskiner och istället utnyttja kylan från de 79 borrhålen. Dessa fungerar på samma sätt även när det råder värmebehov, varmvattnet styrs då med moderna styrventiler som ser till att reglera effektuttaget och därmed minska på driftskostnaderna. Som om inte detta vore nog så sitter det sedan en tid tillbaka solpaneler som bidrar med energi från solen.

Som spindeln i detta nät har ni oss, Nordomatic. Som med vårt smarta styr- och reglersystem ser till så att det blir en jämn fördelning mellan värme- och ventilation och att vi inte kyler och värmer samtidigt. “Att fastighetsägaren har möjlighet att ha alla system kopplade till ett och samma styrsystem har underlättat mycket för personalen i driftorganisationen” säger Stellan Svensson, projektledare på Nordomatic. “Att vi efter avslutat första projekt få vara med kunden på kommande arbeten ser vi som ett väldigt bra betyg, på så sätt kan vi ha en bra dialog redan i projekteringen och då också ta fram den bästa lösningen tillsammans”.