Trill Impact blir ny huvudägare till Nordomatic

Nu är det klart att Trill Impact träder in som ny huvudägare i Nordomatic och efterträder därmed Adelis i denna roll.

Trill Impact är ett tillväxtorienterat private equity företag med starkt fokus på hållbarhet. Alla investeringar ska präglas av ’impact’, vilket innebär att under Trill Impacts ägande så ska företagen bli förebilder genom mätbara förbättringar inom FNs globala hållbarhetsmål.

Från vänster: Samir Kamal, Advisory Partner, Johan Lundén, Director och Pia Irell, Impact Partner, Trill Impact

”De globala hållbarhetmålen är en integrerad del av vår investeringsstrategi, och Nordomatic passar oerhört bra in i detta. Vi har redan nu en plan tillsammans med ledningen avseende mål och aktiviteter för att nå tillväxt utanför Skandinavien samt att tydligt och konkret verka i linje med FNs hållbarhetmål inom främst energieffektivisering. Nordomatic är ett välpositionerat företag i en spännande bransch, och vi vill accelera investeringarna i detta segment tillsammans med Nordomatic.” säger Samir Kamal och Johan Lundén på Trill Impact.

Den tidigare ägaren Adelis investerade i Nordomatic 2016 tillsammans med företagsledningen och andra nyckelpersoner. Sedan dess har bolaget trefaldigat sin omsättning från SEK 290 miljoner till SEK 880 miljoner och blivit Nordens största oberoende integratör inom fastighetsautomation (”BMS”). Den starka tillväxten är resultatet av en tydlig tillväxtstrategi fokuserad på molnbaserad BMS, energioptimering samt relaterad service. Nordomatic har även gjort ett flertal strategiska förvärv, inklusive dominus i Danmark och SD-Consult i Norge.

”Vi tackar för det stöd som företaget fått av Adelis-teamet, det har varit en fantastisk resa. Vi är också väldigt glada över att Trill Impact nu kommer in för att stödja vår Strategi 2025 med ytterligare internationell expansion, fokus på slutkundsmarknaden och den verkliga hållbarhetsnytta som vi kan bidra med. Tillsammans med Trill Impact kommer vi att vidareutveckla verksamheten med investeringar i kompetensutveckling, system och arbetssätt vilket ska stärka vår internationella konkurrenskraft. Att i nära samarbete med våra kunder konkretisera och mäta energieffektivisering och andra hållbarhetsmål känns värdeskapande, meningsfullt och modernt. Vi ska bli en ’impact leader’”, säger Nordomatics koncernchef Olov Schagerlund och Toke Juul, vice koncernchef och landschef i Danmark.

För mer information, vänligen kontakta:

Olov Schagerlund, VD och koncernchef Nordomatic
olov.schagerlund@nordomatic.se