Färgstarkt projekt i Sollentuna

När fastighetsbolaget Vacse bygger nya lokaler för Attunda tingsrätt i Sollentuna så har man en tydlig vision. Man skall skapa en byggnad som väl samspelar med den omgivande miljön och som är en självklar mötesplats i Sollentuna.

“Ett landmärke med unikt formspråk där materialval, funktionalitet och mycket högt ställda miljökrav skapar ett kontorshus och en mötesplats i framkant” så beskrivs Färgskrapan, en byggnad som består av 15 våningar i centrum av Sollentuna. Förutom Attunda tingsrätt så kommer det även finnas lokaler för både små och stora företag och kontorsytorna sträcker sig från 400 upp till 4000 kvm. I bottenvåningen blir det butiker och caféer.

Stor fokus ligger på hänsyn till miljön, takterrasserna i solläge kommer att bekläs med 1 100 kvm gröna tak där insekter pollinera och fåglar får en fristad. På de beklädda taken kommer det även att monteras solceller. Det här, tillsammans med andra smarta miljöval, gör att byggnaden kommer att bli Excellent-certifierad enligt den internationella miljöcertifieringen BREEAM.
En riktig smart building helt enkelt!

Bildkälla: ON Arkitekter